lørdag 19. april 2014

Påske på fjellet.

Som alle andre så må jeg også ta meg en tur på fjellet i påsken, en blir jo påvirket av alt maset om fjelltrakking.

Men jeg er ikke like opptatt av å stå på ski, eller nå en eller annen topp som andre er, jeg er mer opptatt av å gå til fiskevann.

Nå er det lenge siden jeg har fisket i vann og litt rusten er jeg nok. Dagens tur gikk til ett vann som det nok dessverre er ca. 12 år siden jeg besøkte sist gang, fy som tiden går. Men siden jeg har planlagt en tur på Hardangervidda i sommer så må jeg jo trene litt.

Jeg tok med meg hunden og la i vei.
Og jeg fant nå veien opp, selv om tunga var ned på knærne ett par ganger på turen, og jeg en gang kunne skimte min egen begravelse i det fjerne så kom jeg meg nå opp til slutt. Når jeg kommer ned mot vannet så tar vinden godt i og det er litt kaldt i en svett kropp.

Den første sluken jeg skal prøve er en av de to nyinnkjøpte Strike Pro'ene. Første kast går ut, sveiver inn tre runder og der er det bom fast..... Selvsagt klarer jeg å slite den på første kastet..... Jepp, det var et bra comeback i fjellvann....

Jeg fisker meg bortover vannet på den siden som vinden og bølgene slår i mot, men kjenner ingenting, er mest bunn napp... Etter litt kommer jeg meg over på andre siden. Nå fisker jeg med en Spesial i kobber farge med halv rød bakside 10g. Og det går ikke mange kastene før det er fast fisk. Opp kommer en helt grei fjellørret som nok blir nydelig god på stekepannen.


 
 
Rett etterpå får jeg besøk av kone og barn. Så da blir det tid for å spise litt, etter det må de få prøve fiskestangen litt, uten at det resulterer i fisk.
Når vi skal gå fisker jeg litt langs vannet mens vi går. Nå har jeg satt på en liten sildesluk, som går fint å kaste med i kraftig motvind. På siste plassen jeg skal prøve før vi går blir det fast fisk på første kastet. Denne er litt større en den første.
 

 
 
Etter dette var det på tide å komme seg hjem, heldigvis gikk turen hjem igjen lettere ;) Og vel hjemme ble det nystekt ørret.
 
Jeg avslutter med noen flere bilder fra turen.
 













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar