lørdag 26. april 2014

En time rett vest.....

Tanken med dagens tur var å kjøre en time rett vest i havet ut fra Møvik. Målet for turen var å jakte på Uer, Blåkjeft og gjerne Lange.
Jeg hadde vert innom Sotra Not og fått Sild som jeg skulle bruke til agn.
Men det skulle vise seg at fisket i dag gikk rett vest....

Etter en times kjøring var jeg ute på havet, hadde beveget meg over områder på ca. 220 meter, over til 350 meter og enda på et område som var på ca. 270 meter. Her ute hadde måsen engelske fotballdrakter på seg.
Men dessverre var det helt dødt her ute, det var svært lite fisk å få, faktisk så kjente jeg ingenting. Skulle nesten tro de var på fotballkamp hele gjengen.
Jeg fisket meg innover, men det var ikke så mye å få.
På ca. 250 meter fikk jeg to stk Svarthå, ikke akkurat den fisken jeg ville ha, men greit å ha fått arten i år også.
Dette var i ett område jeg i fjor fikk 2 stk Uer.


 
Jeg flyttet meg så litt lenger inn. Jeg har alltid vert sugen på å finne igjen Blåkjef. Jeg fikk denne arten i dette område for 3-4 år siden, da fikk jeg fire stk på samme turen. Men etter det så har jeg ikke funne den igjen. Den gangen hadde jeg ikke ekkolodd, kartmaskin, jeg hadde heller ikke meter teller på stangen, så jeg ante ikke på hvilke dyp jeg hadde vert på en gang... 
Denne vakre fisken har jeg etter at jeg fikk den sist gang vert fasinert over, og håper at jeg skulle treffe igjen.
Jeg hadde fisket en liten stund på en plass, da en fiskekompis kommer forbi og legger seg vedsiden av min båt for å prate litt, han hiver ut agnet sitt han også. Etter en liten stund så har jeg napp, etter at den slapp så kommenterer han at den kan godt komme over til han, og etter et lite minutt så har han fast fisk.... og opp kommer det selvsagt en Blåkjeft..... Ja,ja tenker jeg stilt inni meg. Da vet jeg i alle fall at den er her i område, jeg er kjapp med å merke av stede på kartet. Jeg flytter meg noen meter etter dette, og da går det ikke altfor lang tid før jeg også får opp en Blåkjeft og jeg kan pustet lettet ut. Rett etterpå at jeg har fått opp en så får fiskekompisen opp en til. Så da vet jeg med sikkerhet hvilke område den står i, og det er ikke dumt :) Den stod på ca 210 -225 meter.
 

 
Etter dette fant jeg ut at det var best å ta turen hjem etter en lang dag på sjøen, slik at det er mulighet for å få seg en fisketur i morgen også. Da skal jeg prøve litt etter Kveite, og kanskje litt etter Torsk og Lyr.
 
Avslutter med litt bilder fra dagens tur :)
 







 
 

 


1 kommentar:

  1. Hei! Artig å høre om fisketuren din! Jeg jobber litt med forskning på små blåkjeft (10-15 cm lange). Får du noen gang disse små ute på Sotra? Da er jeg interessert i å høre fra deg. Mvh Halldis Ringvold

    SvarSlett