fredag 23. september 2016

Test av lysende slanger.

Det finnes veldig mange lysende slanger i salg til ulike priser. Men er det noen forskjell på de ulike? Er det de som lyser best når en slår av lyset som  også lyser lengst?
Jeg har testet 9 ulike typer. Jeg tilførte de akkurat lik mengde med lys før jeg begynte å teste.
Jeg må med engang si at jeg kunne se alle slangene mye lenger enn det som viser på bildene, men lyset var nok ikke sterkt nok til å feste seg på bilde.

Før jeg slo av lyset.


Akkurat når lyset var av.

Etter 5 minutter.

Etter 10 minutter.

Jeg kunne som sagt se alle sammen lenger enn bildene viser. Nr. 5,6,7 og 8 fra venstre var de første som forsvant. Nr 5 først. Etter 20 minutter kunne jeg så vidt se resten bortsett fra nr. 1 og 9, nr 9 den lyste fortsatt godt, og nr. 1 ok. Etter 30 minutter kunne jeg ikke se noen andre enn nr. 9, den viste faktisk på bilde etter 30 minutter også!
Det var fire slanger som var klart bedre enn de andre, men en var suverent best.
På delt tredjeplass kom den blå til Sølvkroken (nr.2 på bilde) og Norsk Fletteri sin (nr.4 på bilde) Det var svært vanskelig å skille disse.
På andreplass kom Sølvkroken sin hvite slange.
På en suveren førsteplass kom Søvik sin slange. Denne kunne jeg se i en time, altså dobbelt så lenge som nr. 2, den var også den klart kraftigste med en gang jeg slo av lyset.

Så kan en si at det er sjelden en har snøret på bunnen så lenge, og det er sant, men når lyset nesten er vekke etter 5 minutter og det tar noen minutter å komme ned på bunnen så bør lyset vare lenger enn de som lyser minst.
Nå er det slik at slangene har en annen misjon enn bare å lyse også, de beskytter senene mot slitasje fra fisketenner. Så der vil alle gjøre en jobb, men kvaliteten på slangene varierer også.
De slangene som lyser best er nok de som er av best kvalitet holdbarsmessig også, men de er også klart dyrest.
Derfor anbefaler jeg å bruke disse nederst på slepene og bruke de andre slangene litt lenger oppe for å beskytte senen litt lenger oppe på slepet.

Slange nr. 6 er akkurat så tjukk at en klarer å få inn en vanlig glow stick, og da lyser den mye lenger, alt etter hvilke type glow stick en bruker.
Her har jeg brukt en Glow Stick og to Søvik slanger nederst.

I tillegg til slange som lyser anbefaler jeg å bruke blinkende lys som en får kjøpt, de er effektive.

Men en ting som er viktig er å huske på at det tar litt tid å lade opp igjen slangene slik at de lyser, det holder ikke bare å dra snøret kjapt opp, ta av fisken og slippe det ned igjen. Derfor anbefaler jeg å ha tre slep som en bytter på, når en drar opp det ene, så tar en det av, hekter på et nytt og dermed får det som du nettopp har brukt godt med lade tid.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar