tirsdag 27. september 2016

Greit å ha i båten om uhellet skulle være ute.

I dag er det definitivt ikke noe vær til å være på sjøen, da er det kanskje greit å tenke på litt sikkerhet. Høsten og vinteren nærmer seg og da er det ekstra viktig å ha ting i orden om uhellet er der.
Hva kan en ha i båten om en skulle være så fryktelig uheldig å havne i sjøen og eventuelt måtte tilbringe noen timer på en holme. Tingene er også veldig greie å ha med seg om en skulle komme seg opp i båten igjen.

Selv om jeg har en del av tingene i vanntette pakninger er det veldig greit å ha alt i en vanntett bag. Denne bagen gir deg oppdrift og noe å flyte på om du må i sjøen. Om du har plass i baggen så er det veldig lurt å legg i en fender også, da har du ekstra flyteelement i den.

En vanntett boks med fyrstikker og tennstål er ikke dumt. Er litt lettere å få fyr med fyrstikker, men samtidig har du med deg noen ekstra om du skulle gå tom for fyrstikker, eller de med et uhell skulle bli våte. Jeg har også med meg en tube med gele som er lett å tenne på, denne har jeg kjøpt på Sotranot, men er nok å få tak i på andre plasser også. Det er også veldig greit å ha en vanntett pakning som du kan legge mobilen din i. Skulle du gå tom for strøm på mobilen din så er det rett og slett genialt å ha med seg en Power bank slik at du kan få ladet den.

En boks med fyrstikker og tennstål, pluss en vanntett "pose" til mobil som jeg har fått på Burger King.

Hva er vel bedre enn å ha tørre klær tilgjengelig om du er blitt skikkelig våt og kald? Da er ullundertøy veldig greit å ha. Jeg har med meg ulltrøye, ullstillongs, sokker, lue og noe til å ha rundt halsen. For at det skal ta liten plass og ikke minst hele tiden skal holde seg tørt og ikke bli ødelagt i en fuktig båt har jeg vakuumert det.
Klær før de er vakuumert.

Klær etter at de er vakuumert.

Andre ting som en bør ha med er kniv og selvsagt redningsvest. Og skulle du ha nødbluss så er det selvsagt en ting å ha i den vanntette bagen. Skulle en så ha plass til noe enkel mat, sjokolade, en vannflaske og litt rett i koppen så er det selvsagt noe som bør være i baggen.

Du tenker kanskje at dette var da litt voldsomt, og det er kanskje det, men jeg har vert sekunder fra å måtte hoppe i sjøen, og da skulle jeg svært gjerne hatt med meg disse tingene. Den dagene en mot formodning skulle være svært uheldig og trenge disse tingene da priser en seg lykkelig for at de ligger i båten.

En kort oppsummering av hva som er greit å ta med:
Vanntett bag.
Fender
Fyrstikker/tennstål i vanntett boks.
Noe som er lett å få fyr på.
Vanntett pose til mobil.
Power bank.
Vakuumpakket klær.
Kniv.
Redningsvest.
Nødbluss.
Mat og drikke (husk å skifte det ut med jevne mellomrom)
En liten panne slik at du kan varme vann.

Da håper jeg at du aldri får bruk for dette.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar