søndag 27. juli 2014

Maraton fiske - Artsfiske i 24 timer.

Fredag kl. 9.00 la jeg ut fra Møvik båthavn og avsluttet fiske lørdag kl. 9.00.

Det begynte bra med 12 arter på de første 6 timene. Første fisken kom etter 20 minutters fiske og det var en lyr.
Etter ca. 8 timers fiske hadde jeg 15 ulike arter. Etter det ble det bom stopp med arter og de 16 siste timene brakte ingen nye art om bord :(
Jeg kastet bort mye tid på dypet etter Uer og Blåkjeft som tydligvis ikke var hjemme i dag, eller så fikk den ikke tid til å bite på grunn av en veldig hissig Svarthå, den fisken er det virkelig rikelig av. Kastet også bort mye tid på jakt etter flatfisk som Rødspette og Sandflyndre, og ikke minst etter gyltearter som Berggylte, Bergnebb osv. Skulle tro det var rikelig av disse fiskene, men når det står ca. 1000 leppefisk teiner i område så forstår en vel kanskje at det ikke er så lett å få disse artene nå, så jeg burde vel ikke kastet bort tid på dem. Prøvde også litt etter Havål, Lysing og Hyse uten resultat.
Jeg må innrømme at jeg hadde håpet på litt flere enn 15 arter, og potensialet til å få flere er absolutt der, med litt flaks så kunne jeg ha plusset på en 2-3 gyltearter, Rødspette, Sandflyndre, Hyse, Lysing, Havål, Uer, Lusuer og Blåkjeft for å nevne noen arter, da hadde jeg fort vert oppe i 24-26 arter.

Jeg fisket litt med pilk, men for det meste brukte jeg agn, reker og Makrell.

Jeg lar nå bildene og teksten under dem si resten om denne turen. (Til slutt tar jeg med bilde av en art som jeg fikk dagen etter 24 timers fisketuren, den skulle jeg gjerne ha plusset på de 15 artene jeg fikk ;))


Møvik Fredag kl. 9.00
Dagens første fisk, en liten Lyr.

Dagens største Blåstål, 504g, totalt 6 stk av denne arten. Agn: Reke.

 Hvitting, 166g, 1 av denne arten. Agn: Reke

Sypike, 123 g, 16 stk av denne arten. Agn: Reke

Knurr 289g, 6 stk av denne arten. Agn: Reke

Lomre 520g, 1 stk av denne arten. Agn: Reke

Lange 1200g, 1 stk av denne arten. Agn: Makrell

Sei 490g, 18 stk av denne arten. Agn: Pilk

Horngjel 320g, 1 stk av denne arten. Agn: Reke

Torsk 2800g, 3 stk av denne arten. Agn: Pilk


Dagens største Lyr, 1100g, 9 stk av denne arten. Agn: Pilk
Makrell 680g, 9 stk av denne arten. Agn: Tyttebærkrok


Mat må en ha på en lang tur...

Kolmule 142 g, 3 stk av denne arten. Agn: Makrell

Svarthå 330g, 26 stk av denne arten. Agn: Makrell

Brosme 2500g, 4 stk av denne arten. Agn: Makrell

Kolmule og Svarthå på vei opp.

2 stk av havets rotter på vei opp.

Sola er på vei ned, og natt nærmer seg.


Drikke må en ha til solnedgangen.

 

Det begynner å bli mørkt.

Hågjel 1810g (Norgesrekorden er 1830g) så med andre ord en stor fisk av denne arten. Fikk bare denne ene av denne arten. Agn: Makrell


En nydelig tidlig morning.


Svarthå som ble satt ut svømmer litt rundt båten før den satte kursen ned mot dypet.

 
På fisketuren dagen etterpå fikk jeg denne Havålen, 10.1 kg. Dessverre teller den ikke med på 24 timers fiske. Agn: Makrell.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar