søndag 30. mars 2014

Eventyr fiske etter Lyr.

Det har vert stille her lenge nå, har vert mye vind i vinter så har blitt få turer ut i år. Var ute for noen uker siden med en kompis. Vi fikk vel 5 Torsker hver, pluss at jeg fikk en 6-7 Lyr. Han fisket med Søvik Torsken Blå, jeg med samme pilk bare Grønn. Det var tydelig at Lyren likte den grønne pilken.

Men over til de to siste turene mine. I uken var jeg ute og prøvde et par timer, ble vel 20 lyr og 3 torsker. Noe av lyren var av grei størrelse, men var også en del smått.

 
Slik enda den fangsten. Tre fiskepuddinger og 100 fiskekaker.



Men så over til turen i går. Det skulle vise seg å bli en meget god dag på sjøen. Det var et nydelig vær når vi la ut på tur. Jeg gikk rett ut mot det område som gav størst Lyr tidligere i uken, men la meg litt grunnere. Først fikk vi en tre fire fine Lyrer, men drog på mange flere, så ble det stille noen minutter, da bestemte jeg meg for å søke litt på ekkoloddet. Jeg ser bra med fisk og prøver. Det er fast fisk umiddelbart og det går til som pokker. Guttungen som er med er flink og markerer plasser på ekkoloddet umiddelbart. Etter noen minutter kommer jeg opp med 4 Lyr på en gang, dette var store og fine fisker.

Etter dette er det bare å dra opp fisk etter fisk, det skal riktignok sies at jeg drog på en god del som ikke ville opp også.
Dagen enda med 1 torsk og 25 lyr. 90% av Lyren var mellom 3 og 7 kg. Var mye flott fisk med andre ord, den var holdig og fin, full i rogn. Så det var mye finere størrelse på denne enn den jeg fikk tidligere i uken.
Når klokken var litt over 11.30 så roet det seg veldig, og etter litt var det bare sporadisk at jeg hadde fisk på, men den ville ikke opp. Det var full flo noen minutter før 11.30, så det var tydelig at fisken sluttet å bite når det sluttet å flø. Jeg såg fortsatt fisk på ekkoloddet, men som sagt den ville ikke bite lenger.

Jeg fisket med Søvik Torsken Grønn som pilk, til oppheng hadde jeg en Eddy og noen gummi "fisker" som er kjøpt i Sverige. Søvik Torsken stod vel for ca. 75% av all Lyren den dagen. Jeg må innrømme at jeg selv hadde en liten finger med i spillet når fargen ble satt på denne pilken, og at jeg hadde Lyren i tankene når jeg ville ha en grønn pilk. Så jeg ble litt stolt når guttungen som var med sier at den som har laget den pilken der pappa må være veldig lur. Fikk et par fisker på Eddyen, men av opphengene er det de "svenske" som fungerer klart best. Felles for alle som tar disse er at de sluker den fullstendig. Men Eddyen er ikke dum, og fortjener klart en plass på opphenget.
Så til alle som lurer på om de skal kjøpe seg denne pilken kan jeg ikke si noen annet enn løp og kjøp, den funker meget godt til Lyren, og som nevnt tidligere så har jeg fått bra med torsk på den også. (Når den fisker jevnt med den blå så er den bra, enkelt og greit :))

Dagens fire helter.
 
 
Til dere som lurer på plassen, så kan jeg si at det var på vestsiden av sotra, i område rundt Løno. Om noen vil ha mer nøyaktig posisjon, så send meg en melding så skal dere få plassen så nært som det er mulig å beskrive den :)
Men jeg kan si her at jeg var i nærheten av en topp på 23 meter. Kjørte litt ut fra den og ned til 32 meter, akkurat der var det en kant ned til 39 meter. Fra der og opp til 28 meter stod all fisken denne dagen.
 
Lørdagens fangst enda opp som 250 fiskekaker, 3 fiskepuddinger og masse steikefisk :)
Oppskriften på fiskekaker og fiskepudding kommer i ett senere blogg innlegg i dag for de som lurer på den :)
 
Nå kommer noen bilder fra denne nydelige dagen, da bilder ofte sier mer enn ord.
 
Nydelig dag i Møvik Båthavn.

På vei utover mot feltet.

Ser fint ut der fremme :)

Litt av lørdagens fangst.


Fiskeren med en av dagens fisker.

Liam bærer tung og viser stolt frem en Lyr.

Fint på havet i dag.

Rogn fra en av Lyrene.

Liam viser frem noen av dagens fisker.
 
 
 


 


 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar