søndag 19. oktober 2014

Hummerfiske.

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om årets Hummerfiske. Jeg drog i går opp teinene mine og gir meg for i år, selv om det er lenge igjen av sesongen. Men av og til så må en dessverre prioritere jobb.

Først litt om teinene jeg har brukt.
Jeg brukte seks stk av de vanlige skotteteinene. Jeg har kjøpt inn tre stk av Værlandsteina, håpet med den var at det skulle være lettere å få litt stor hummer i den i forhold til skotteteina som har en liten inngang, i Værlandsteina er det god plass til å komme seg inn. Ikke det at jeg ville ha den store Hummeren, mer for å se om den var der. Jeg var ganske så klar på at om jeg fikk Hummer over 40 cm så kom jeg til å sette den ut igjen, uansett om den hadde rogn eller ikke. Stor Hummer uten rogn hadde nok gått i sankekassen, men jeg var veldig klar på at den skulle ut igjen når sesongen var over og ingen andre kunne fiske den, men det problemet fikk jeg aldri.
Jeg hadde også en av typen havteine.
Det var store forhåpninger til denne teina. Jeg hadde hørt så mye positivt om denne. Her var det ingen problem med å få 5-6 stk omgangen, ja til og med 10-15 stk på en gang skulle ikke være problem. Hiv den ut i badekaret og det kom til å sitte 2-3 hummere der ble det sagt.... Så det var en grunn til at jeg valgte å bare ha en av denne typen, kunne jo ikke utrydde arten helt heller...

Hummerfiske er spesielt. Om smaken er bedre enn krabbe kan en sikkert diskutere. Men det er litt med spenningen, og denne litt sagnomsuste svarte krabaten er ikke så vanlig å se, derfor blir det litt ekstra spennende og se om en kan ha klart å lure den i teina.
Når en ser ned i dypet, teina kommer opp, en kjenner pulsen slår litt ekstra, ja det sitter noe mørkt litt rødlig der i teina. Er det en krabbe, eller undersiden på hummeren vi ser.... Pulsen går fort ned, det var en krabbe. Men neste teine, ny mulighet, og denne gangen er det en Hummer, pulsen fyker opp, men skuffelsen slår en i fjeset når en oppdager rogn på undersiden og dermed må Hummeren tilbake i sjøen. For ikke å nevne når han sitter der, uten rogn, ja da har en mest lyst til å komme med et lite jubel brøl, men det blir nå bare med noen fine ord inni seg.

Agn: Jeg har for det meste brukt gammel saltet makrell og småsei i år. Har også brukt litt pellets i lag med fisken i fire av teinene. Uten at jeg skal si at det har vert så effektivt.

Totalt har jeg fått 20 Hummere i år. Er fornøyd jeg :)
16 som jeg har beholdt, 4 med rogn og 0 under minstemålet.
Lengden på dem har vert fra rett over minstemålet, 26 cm og opp til 39 cm.
Jeg har fått 16 stk i skotteteinene, 3 stk i værlandsteine (Ingen store bamsehummere) og 1 stk i den fantastiske havteina.
I tillegg har jeg hatt 7 teiner med innbrudd (Jeg bruker strips, så jeg ser om fremmede har vert der, så kan vel regne med at jeg skulle hatt 7 til...)
Tre av hummerne har jeg fått på kombinasjonen pellets og agn, 17 på bare agn.
Så en kan jo ta en kjapp oppsummering og si at i år er det Skotteteine med salt makrell/sei som har fungert best.

Det har vert to dager som har markert seg best da fikk jeg 4 og 5 stk hver dag. Begge dagene var spesielle med tanke på været. Faktisk på to ulike måter. Første gangen var det utrolig vind dagen før og umulig å dra ut og sjekke teinene. Siste gangen var første dagen med nattefrost og blikkstille. Kan en si at første dagen gjemte hummerne seg i teinene, og siste dagen var den ute og vandret i det fine været? Ikke vet jeg, men det var mange som rapporterte om godt fiske begge disse to dagene, så det var ikke bare for meg det gjaldt.

Det var med en liten klump i halsen jeg gav meg, det er ingenting som er bedre enn å være på sjøen, bare meg og hunden min. Vi går ut i skumringen, solen kommer sakte men sikkert opp, en kjenner at den varmer mer og mer i nakken for hver teine enn drar opp. Det er speilblankt på sjøen, den siste uken har vert helt fantastisk. Men jobb og plikter kaller, jeg har fått mer enn nok hummer og en skal ikke ta mer enn en må av denne krabaten. Er i alle fall gode minner å ta med seg inn i en travel arbeidsvinter.

Til slutt noen bilder fra årets sesong.

4 stk fra den første gode hummerdagen.

En fin krabat med rogn som fikk komme tilbake i havet.

Samme her, fotografering og tilbake i havet.

Dette var årets minste hummer. 26 cm var den. Det var også den hummeren med klart mest hvite fargepigment i seg.


Samme hummer.

Og har her den lille krabaten skiftet farge.

6 fine hummere.


 


En krabat på 29 cm.

En nydelig høstdag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar