onsdag 27. februar 2013

Hvilke farge er best etter Torsken?
 
Det er ingen stor hemmelighet at jeg er blitt svak for blå pilker i den senere tiden, men opplever at mange er skeptisk. Blått? Nei det er bare tull og tøys får jeg høre. Svart er best, jeg får bare på gult osv er noe av det jeg får høre.
Er det bare tilfeldigheter? Kan det ha noe med temperaturen å gjøre?
 
Men jeg bestemte meg for å teste dette. Derfor stakk jeg innom Sotra Not og fikk med meg noen ulike farger. Jeg bruker kun pilken Søvik Torsken, grunnen til dette er at da har jeg en pilk som er god, og ikke minst fargene går likt i vannet, og det er ikke gangen til pilken som avgjør om fisken hugger til.
 
Denne pilken får vi i fire ulike farger, jeg fisket i en halvtime med en pilk før jeg skiftet. Alle pilkene ble brukt i totalt en time, altså ble alle pilkene fisket i to perioder på en halvtime.
Om vi studerer fargeguider som er laget i forbindelse med temperaturen så er vel blå favoritt til å vinne dagens uhøytidelige konkurranse.
 
 
Jeg startet med den blå pilken. Kjapt fikk jeg to småseier på den, etter en liten stund satt det også en Torsk. Så ble det litt stille før det avsluttet bra. I første omgang med den blå pilken ble fangsten 4 småsei, 3 torsker og 1 lyr.
Pilk nr. 2 som ble testet var den svarte. Her hogg det bra til fra starten av, men mest småsei, fikk også en torsk men den var ikke så stor. Første 30 minuttene for den svarte pilken såg slik ut: 5 småsei, 1 lyr og 1 torsk.
Så var det tid for å teste den oransje og gule. Her var det ikke mye å rapportere om. Ingen fangst.
Avsluttet med den hvite/sølvfarget pilken. Også her var det svært lite å rapportere om, akkurat det samme som for den oransje/gule, ikke ett eneste napp.
 
Da var to timer med fisking over, den blå pilken har tatt en klar ledelse, men som de sier på fotballspråket, en kamp består av to omganger.
 
Den blå pilken var først ute i 2.omgang og den skuffet forsåvidt ikke. 6 småsei og 3 torsker i andre omgang.
Den svarte pilken som var best på småsei i 1.omgangen fortsatte i samme dur. 12 småsei i 2 omgang.
Da var det tid for den oransje/gule pilken. Skulle jeg få fisk på den? Joda det ble tilslutt 3 småsei på den.
Jeg avsluttet med den hvite/sølvfarget pilken, men den skuffet nok en gang, og ble den eneste pilken som jeg ikke fikk fisk på, ja jeg hadde faktisk ikke et eneste napp på den.
 
Da ble sluttresultatet slik
Blå: 6 torsker (10 småsei og 1 lyr)
Svart: 1 torsk (17 småsei og 1 lyr)
Oransj/gul: 0 torsker (3 småsei)
Hvit/sølv: 0 torsker og heller ingen annen fisk.
 
Tilfeldig eller ikke, den blå pilken kom klart best ut i dag, og det var utrolig så stille det ble på snøret når jeg fisket med de to pilkene som kom nederst på listen. Den svarte drog godt med småsei og var klart best etter den.
 
Jeg vil fortsette og teste disse pilkene, en gang i måneden skal jeg gjøre samme testen, så får vi se om det blir forandringer i resultatet når det blir varmere i været.

En av dagens fisker.
 
 
Det var fint vær når jeg la ut fra Møvik.

                                                       

1 kommentar:

  1. Hei! Kunne du også laget en test av store gummi meitemark? Rød, gul, hvit, grønn, svart og selvsagt BLÅ. Hadde vært interessant å satt blå gummi 10/0 - 12/0 over en Søvik Torskesluk også, gjerne begge blå. Hva biter torsken på? Mvh Trond

    SvarSlett