mandag 28. august 2017

Kveite, Lange, Tunfisk eller Ubåt?

I sommer har det dessverre ikke blitt så mange turer som ønsket. Men en fin tur til Solund ble det selv om storfisken uteble. Fredag var jeg ute og prøvde meg etter Sei men endte bare opp med noen Langer på ca 10 kg og noen greie Brosmer.

Men i går var det klart for en ny tur. Jeg startet å fiske på en topp på ca. 150 meter. Det hele startet med ett par Brosmer, før en Sei på 5,2 kg så sitt snitt til å bite på. Var deilig å få bekreftet at Seien var på plass.




Det fortsatt med en flott Sei på 9,3 kg og en på 5,1 men ingen tegn til Langa i dag.

Men etter en times fiske er det endelig tid for Lange, jeg hadde drømt om ovnsbakt Lange til middag, så det passet meget bra. Først kom det opp en på rett over 15 kg, og på neste hal fulgte en på 10,3 kg


Men det var så det skjedde, jeg hadde bestemt meg for å prøve en siste gang. Jeg har oppgjennom mine år vert bort i mye stor fisk, men denne tok faktisk kaka.
Uten noen forvarsel så begynner det å gå jevnt ut fra snella, forholdsvis greit tempo, jeg prøver å holde igjen, men ingen sjans. Jeg mistenker det er bunn siden jeg drifter litt men synes det går litt for fort ut. Men så stopper det opp og jeg kan glemme den tanken.
Jeg prøver å lette på det, men det er vanskelig. Men så klarer jeg å pumpe opp 5-6 ganger, ikke noe voldsomt liv på enden men noen små rykk er det. Så plutselig setter den farten opp igjen, er en jevn hurtig fart som om den er fast i en ubåt.... Det går bare ut og ut, jeg prøver å justere bremsen men den bare tar og tar snøre. Det går så det griner, jeg holde igjen så godt jeg kan men det er ikke sjanse. Det begynner å nærme seg slutten på snøret, det er gått ut godt over 150 meter siden starten, trolig over 200. Jeg har ikke noe annet valg enn at jeg må kjøre etter, siden jeg er alene og bare har inne styring blir det ikke lett og det kommer naturlig slakk på snøret, og da er det ingen bombe at fisken slipper.
En ting er å ikke få opp fisken, det kan jeg leve med, men det sureste er å ikke få vite hva det var som tok makrellen der nede på dypet, jeg var på ca. 165 meter når det tok.
Jeg har aldri fått mega lange, bare 19,7 kg, så vet ikke hvordan den reagerer. Jeg har vert bort i stor Kveite på grunnere vann og det var ikke helt denne følelsen, men det er nok mest nærligende og tro at det har vert en kjempe fra denne arten.
Eller kan det ha vert en Hai art? Eller kanskje en Tunfisk, det er jo Tunfisk feber i de områdene jeg fisket for tiden. Jeg tror nok ikke det... En gøy opplevelse tross alt, men skulle gjerne sett den fisken.... eller ubåten...
Dum som jeg var så hadde jeg ikke montert opp Gopro kameraet på båten, hadde vert artig å sett kampen så lenge den varte. Neste gang kommer jeg nok til å montere kamera og ha det klart.

Etter denne kampen var det bare å komme seg hjem og lage seg Bakt Lange! Det hadde også begynt å trekke såpass mye at det var litt for mye drift.







1 kommentar:

  1. Vi vil ha film i båten og gopro på snøret!! Eivind & Tor Alf, men når skal vi ut å dorge etter tunfisken?

    SvarSlett