lørdag 29. april 2017

Lyr, Lyr og mere Lyr.

Lenge siden forrige fisketur nå. April har vert preget av mye vind, men endelig ser det ut som vi skal få en god periode med muligheter for å komme seg oss på havet. Jeg måtte benytte meg av første mulighet som var i dag.

Forholdene var ikke så gode som jeg trodde og hadde håpet på, det var mer vind ute enn meteorologene hadde lovet. I tillegg var det bra med strøm i sjøen, og når alt går samme vei, ja det er det ikke lett. Driften låg på opp til 4 knopp. Så det var ikke alltid like lett å komme ned med lett utstyr.

Prøvde to nedslipp uten tegn til liv, og jeg vurderer bare å gi opp og gå inn til roligere farvann. Men så sitter det en Lyr og så enda en, og da er vi i gang. Det blir jevnt med fisk. Men det er ganske så tungvint å fiske siden en hele tiden må kjøre seg opp  2-300 meter etter at en har dratt opp en fisk.


Men om en tar tiden til hjelp så øker det sakte men sikkert i baljen og tilslutt har jeg fått 16 Lyr og en torsk. De alle fleste Lyrene låg mellom 4 og 5,5 kg. Jeg fisket i dag med Prey Light jigger stangen min, ingen bombe det, den stangen har virkelig fått fiskegleden min tilbake.
For å lure Lyren til å bite brukte jeg de rosa jiggene fra Savage, men jeg setter på ett litt tyngre jigghode enn de som følger med i pakken.
Denne jiggen er meget god, men de produserer den ikke lenger, så kommer du over den... løp og kjøp :)



De første 10 fiskene jeg fikk tok oppe i sjøen, det ble så stille en liten periode, så begynte det å bite nede ved bunnen, så de siste fiskene fikk jeg der.
Etter ett par timer med ett nedslipp for så å kjøre seg opp til fiskeplassen igjen hadde jeg fått nok fisk og satte turen hjemover.
Men det blir nok ikke lenge til neste fisketur. Håpet er at det skal roe seg såpass mye de neste dagene at jeg kan komme meg utover til der stor langa bor. Og kanskje jeg kan få prøve meg på uer og blåkjeft også :)















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar