lørdag 17. september 2016

Tre nydelige dager på sjøen, med rekorder.

Det har vert noen fantastiske høstdager her på Vestlandet. Planen for disse dagene var å prøve nye steder. Noen etter tips og andre bare på innfall, kjøre litt rundt og lete med andre ord.


Jeg har alltid vert fasinert av Uer, dette er en nydelig fisk og med sin røde innbydende farge så blir den litt ekstra spennende. Jeg har fått Uer litt sporadisk her i område, men aldri mer enn en eller max to på samme plass. Ingen plasser har vert i nærheten av å levere det som jeg er vant med fra Solund.
Så jeg hadde med andre ord Uer i tankene når jeg var ute og kjørte. Testet ut en plass, nei ingenting, bare en liten Brosme. Men så alt på andre førsøket skulle det smelle. Jeg la meg på en topp som var på 165 meter, men bare etter noen få sekunder stod det 220 meter på ekkoloddet. Det gikk ikke lang tid før det nappet i stangen og det ble tungt, nei det måtte være den forbaskade Brosmen igjen tenkte jeg, stor ble da gleden da en kunne skimte hele tre røde flekker på vei opp fra dypet.

Og får en tre på en gang, ja da må det være flere der nede tenkte nå jeg. Og til slutt hadde jeg fått 10 stk, da ville jeg ikke ha flere. De varierte i vekt fra 1,7 kg til 2,4 kg. Agn Makrell.


Dag to var planen å prøve etter den sagnomsuste Storseien, har hørt mye om den, men aldri komt meg ut for å prøve etter den. Jeg stoppet på vei ut og fikk meg noen makreller i tilfelle jeg ville prøve litt med agn, men i utgangspunktet tenkte jeg på gummimakk og andre typer oppheng.
Jeg prøver litt men ingen antydning, det er mye drift og vanskelige forhold. Etter en halvtime uten noe aktivitet på +150 meters dybde så bestemte jeg meg for å gå over til agn, prøver en god halvtime der også uten at det skjer noen, men så plutselig er det fast fisk og opp kommer en fin Sei på 6,5 kg. Jeg kjører meg opp igjen på samme plass og det er fisk med en gang, og denne gangen går det til så det griner. Etter en god fight kommer det opp tre Seier på 5.5, 5.6 og 9.7 kg. 9,7 kg er for øvrig ny pers på Sei.  Etter det blir det et par Seier til men også noen pene Langer.






Dag 3.
I dag var jeg fristet til å fortsatt prøve etter Seien, det hadde gitt mersmak, men hadde også ønske om treffe Stor Langen, og hadde et håp om ny pers på Lange. Og det gikk ikke lang tid før det smalt til og opp kom en Brosme på 6 kg og en Lange på 12 kg. Ned på nytt og denne gangen smeller det enda mer. Etter en god kamp kommer en det en stor Lange opp og dette minner om ny pers. Og ganske riktig, den drar vekten til 19,5 kg, ikke er det bare rekord på Lange for meg, men også den største fisken jeg har fått, økte persen med 0,5 kg.
Etter dette kommer det flere langer på 12-13 kg opp, men ingen tegn til Seien. Men så stilner det helt av, og den neste timen er det ikke ett eneste napp å kjenne.
Men når jeg holder på å gi opp så er det igjen noe som vil ha agnet mitt, og opp kommer en grei Sei på 4 kg. Jeg prøver igjen og da smeller det godt til, håpet er at det er flere på samtidig, men jeg blir vel egentlig litt skuffet når det var en Lange på 15 kg som kom opp. Da har jeg så mange store Langer at jeg kan ikke ta sjansen på å prøve mer etter Seien. Dessverre går det ikke med C&R på Lange. Så da er det bare å ta turen hjem igjen.


Litt av dagens fangst: Brosmer, Sei og Lange ble lagt over i en annen båt på vei inn til havnen :)














3 kommentarer:

  1. Hvilket utstyr bruker du på uer ? Er det pilk med makker ?

    SvarSlett
  2. Hvilket utstyr bruker du på uer ? Er det pilk med makker ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange bruker bare ett bly nederst, men er det greie bunnforhold så er det greit å ha en bom med slep slik at en kan få Lange eller lignende som en bifangst. Jeg bruker makrell som agn når jeg fisker Uer, bruker vanlige kroker, gjerne med en liten selvlysende slange på.

      Slett